Nie jest tajemnicą, że Telewizja Republika mierzy się z pewnymi problemami. Choć stacja od drugiej połowy grudnia odnotowała ogromny wzrost oglądalności, równocześnie ma problem z reklamodawcami. Otóż wiele firm nie chce reklamować swoich produktów na antenie nadawcy, w którym m.in. obrażani są migranci. Z tego powodu firmy decydują się na kreatywne rozwiązania.
Nietypowa „reklama” na antenie TV Republika
Jakiś czas temu „Wirtualne media” podawały, że reklam na antenie TV Republika jest „średnio zaledwie 100 dziennie, podczas gdy w listopadzie czy grudniu liczba spotów dochodziła czasem do ponad 600 w ciągu doby. Spoty ze stacji wycofało wiele firm, protestując przeciw mowie nienawiści”.
Wiadomo, że wśród firm, które kilka tygodni temu zrezygnowały z owych reklam, znalazły się takie marki, jak IKEA, mBank, Tarczyński, Provident, Grupa OLX, Adamed Pharma, Pyszne.pl, Żabka Polska, Carrefour oraz Kaufland. Na inny pomysł wpadł wówczas Wedel, który w zamian wyświetlał w telewizji Tomasza Sakiewicza planszę z niebieskim tłem i komunikatem na temat mowy nienawiści.
Firma tłumaczyła, że to „symboliczny wyraz sprzeciwu wobec ksenofobicznym i rasistowskim wypowiedziom prezentowanym na antenie, sprzecznym z ich wartościami”. Dodawała: „Zdecydowaliśmy się na wykorzystanie wykupionego z wyprzedzeniem czasu antenowego na emisję planszy prezentującej definicję mowy nienawiści autorstwa Rady Europy. Będzie ona emitowana do momentu formalnego wycofania naszych reklam ze stacji”.
Teraz okazuje się, że kolejny brand poszedł za ich przykładem. Otóż tym razem widzowie TV Republika mogli zobaczyć na antenie planszę z definicją tolerancji. „Tolerancja (łac. tolerantia — cierpliwość, wytrwałość) – termin oznaczający poszanowanie czyichś poglądów, wierzeń, upodobań, różniących się od własnych” – brzmiał początek wpisu.
„Tolerancja polega na uszanowaniu obcej narodowości i związanych z nią różnic kulturowych. Oznacza także wyrozumiałość dla odmienności. Jest poszanowaniem poglądów, pochodzenia, opinii, upodobań itd. W skrócie — szacunek dla wolności innych ludzi, którzy mają odmienny styl życia od naszego” — można było przeczytać w kontynuacji.
Choć nie wiadomo, która firma tym razem zdecydowała się na taki ruch, można przypuszczać, że takich sytuacji będzie więcej. Przypomnijmy, że to pokłosie wypowiedzi „ekspertów” na antenie TV Republika. Otóż Jan Pietrzak twierdził, że przybywających imigrantów należałoby umieszczać w dawnych obozach koncentracyjnych, natomiast według Michała Króla warto byłoby wszczepić im chipy jak pieskom albo wytatuować numery na lewej ręce każdego z nich. Z kolei niedawno Bogdan Pęk wspominał, że należy utworzyć dla nich obozy pracy.
Czytaj też:
Czarnek żali się na los TV Republika. Apeluje o wsparcie finansoweCzytaj też:
Niezwykły wynik oglądalności TV Republika. Danuta Holecka świętowała na antenie