Szachowy boom w sieci. Nieoczekiwany efekt popularnego serialu Netflixa

Szachowy boom w sieci. Nieoczekiwany efekt popularnego serialu Netflixa

Kadr z serialu „Gambit królowej”
Kadr z serialu „Gambit królowej”
Serial Netflixa „Gambit królowej”, nie tylko zaliczył wielki sukces, ale i spowodował boom na grę w szachy. O szczegółach informuje agencja Bloomberg, która przyjrzała się, jak w ostatnim czasie branża szachowa rozwinęła swoje skrzydła.

„Gambit królowej” to siedmioodcinkowy serial Netflixa, który swoją premierę miał 23 października tego roku. Fabuła serialu oparta jest na książce Waltera Tevisa pod tym samym tytułem.

W serialu obserwujemy losy Amerykanki Elizabeth „Beth” Harmon, która pragnie zostać najlepszą szachistką na świecie. Zdarzenia rozgrywają się w latach 50. i 60. XX wieku, a Anya Taylor-Joy, która wciela się w główną postać zmaga się z licznymi przeszkodami – nałogami i trudną rodzinną historią. W serialu znalazł się również „akcent polski”. W rolę znakomitego rosyjskiego szachisty wciela się bowiem Marcin Dorociński.

Szachy wracają do łask

Sukces serialu, nawet jak na gigantyczną popularność Netflixa, był zaskakujący. Serial obejrzano w 62 mln domów na świecie, co czyni go najpopularniejszym miniserialem w historii Netfliksa. Jak podaje Bloomberg, prawdziwy boom przeżywa także sama gra w szachy. Jak czytamy, zaczęło się od potężnych zwyżek w handlu detalicznym – ludzie zapragnęli pozyskać szachy i spróbować gry, jaką obejrzeli w serialu.

Goliath Games (sprzedawca artykułów dla dzieci) odnotował w listopadzie i na początku grudnia rekordowe zainteresowanie zakupem zestawów szachowych. Firma, cytowana przez Bloomberg, podaje, że sprzedaż tego produktu wzrosła aż o 1100 proc. w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej.

Boom na grę w szachy w internecie

Teraz pora na internet – rozgrywki szachowe w sieci wróciły do łask i tutaj także biją rekordy popularności. Bloomberg przytacza dane m.in. z Chess.com i Lichess.org. W przypadku pierwszego serwisu proponującego gry online, zanotowano około 2,8 mln nowych użytkowników w listopadzie. Przed emisją serialu wzrosty te były prawie trzykrotnie mniejsze. Podobnie wyglądał boom na Lichess.org, gdzie w listopadzie odbyło się ponad 78 milionów partii szachowych. O tej samej porze rok wcześniej liczba ta była o połowę mniejsza.

Bloomberg podaje także, że wzrosło również zainteresowanie samym światem graczy. Ogromną popularnością zaczęły bowiem cieszyć się rozgrywki, jakie szachiści prezentują na Twitchu – kanale, na którym można śledzić przebieg gry, m.in. w szachy.

Czytaj też:
Stworzył „Gambit królowej”, teraz rozpoczyna kolejny projekt z Anyą Taylor-Joy. To adaptacja powieści Nabokova