Nagrody Orły to prestiżowe nagrody filmowe, przyznawane przez Polską Akademię Filmową już od 1999 roku. Często nazywane są „polskimi Oscarami” ze względu na ich znaczenie w branży filmowej – statuetki te są bowiem uznawane za jedno z najważniejszych wyróżnień dla twórców filmowych w naszym kraju. A którzy z nich zostali docenieni w tym roku?
Wyróżnieni na gali Orłów 2025
W poniedziałkowy wieczór 10 marca w Teatrze Polskim w Warszawie odbyła się 27. ceremonia wręczenia Nagród Polskiej Akademii Filmowej. Prowadzącą gali była Grażyna Torbicka, która rozpoczęła wydarzenie od wspomnienia zmarłych w ubiegłym roku osób powiązanych ze światem filmu. Przypomniano m.in. Arkadiusza Tomiaka, Jerzego Stuhra, Elżbietę Zającównę, Stanisława Tyma czy Jadwigę Barańską. Zebrani w Teatrze Polskim gwiazdy pożegnały uczciły pamięć zmarłych owacją na stojąco.
Następnie przyznano statuetki w 20. kategoriach. Trine Dyrholm i Julian Świeżewski zostali uhonorowani za najlepsze role drugoplanowe w – kolejno – „Dziewczynie z igłą” i „Białej odwadze”. Statuetka w kategorii „Odkrycie roku” trafiła do Marii Zbąskiej za „To nie mój film”, a wcześniej nagrodę za montaż wręczono Agnieszce Glińskiej za „Dziewczynę z igłą”. Za muzykę do tego filmu wyróżniono Frederikke Hoffmeier, za kostiumy – Małgorzatę Fudalę, za charakteryzację –Anne Cathrine Sauerberg, za scenografię – Jagnę Dobesz, a za zdjęcia – Michała Dymka.
W kategorii „Najlepszy dźwięk” zwyciężyli z kolei Johnnie Burn i Tarn Willers („Strefa interesów”). Zaskoczeniem okazała się nagroda dla Juliana Świeżewskiego („Biała odwaga”), który pokonał w kategorii „Najlepsza drugoplanowa rola męska” samego... Kierana Culkina („Prawdziwy ból”). Wydarzenie było także okazją do uhonorowania Allana Starskiego, wybitnego scenografa, który otrzymał Orła za osiągnięcia życia.
Orły 2025: Pełna lista nagrodzonych
Najlepszy film
- „Biała odwaga”, reż. Marcin Koszałka
- „Dziewczyna z igłą”, reż. Magnus von Horn
- „Kulej. Dwie strony medalu”, reż. Xawery Żuławski
- „Strefa interesów”, reż. Jonathan Glazer
- „To nie mój film”, reż. Maria Zbąska
Najlepsza reżyseria
- Marcin Koszałka – „Biała odwaga”
- Magnus von Horn – „Dziewczyna z igłą”
- Kamila Tarabura – „Rzeczy niezbędne”
- Jonathan Glazer – „Strefa interesów”
- Maria Zbąska – „To nie mój film”
Najlepszy scenariusz
- Marcin Koszałka, Łukasz M. Maciejewski – „Biała odwaga”
- Magnus von Horn, Line Langebek – „Dziewczyna z igłą”
- Rafał Lipski, Xawery Żuławski – „Kulej. Dwie strony medalu”
- Grzegorz Łoszewski – „Minghun”
- Jesse Eisenberg – „Prawdziwy ból”
- Jonathan Glazer – „Strefa interesów”
Najlepsza główna rola kobieca
- Sandra Drzymalska – „Biała odwaga”
- Sandra Drzymalska – „Simona Kossak”
- Małgorzata Hajewska – Krzysztofik – „Kobieta z…”
- Michalina Olszańska – „Kulej. Dwie strony medalu”
- Vic Carmen Sonne – „Dziewczyna z igłą”
Najlepsza główna rola męska
- Jacek Borusiński – „Wróbel”
- Maciej Damięcki – „Cisza nocna”
- Marcin Dorociński – „Minghun”
- Filip Pławiak – „Biała odwaga”
- Tomasz Włosok – „Kulej. Dwie strony medalu”
Najlepsze zdjęcia
- Marcin Koszałka – „Biała odwaga”
- Michał Dymek – „Dziewczyna z igłą”
- Michał Englert – „Kobieta z”
- Kacper Fertacz – „Minghun”
- Łukasz Żal – „Strefa interesów”
Najlepsza muzyka
- Jacek Grudzień – „Biała odwaga”
- Łukasz Targosz – „Diabeł”
- Frederikke Hoffmeier – „Dziewczyna z igłą”
- Zespół KSU, Eugeniusz „Siczka” Olejarczyk – „Idź pod prąd”
- Mikołaj Trzaska – „Koński ogon”
- Jan Komar, Mikołaj Majkusiak, Bartłomiej Tyciński – „Kulej. Dwie strony medalu”
- Bartosz Chajdecki – „Simona Kossak”
- Anja Garbarek – „To nie mój film”
- Tomasz Gąssowski – „Wróbel”
Najlepsza drugoplanowa rola męska
- Andrzej Chyra – „Kulej. Dwie strony medalu”
- Kieran Culkin – „Prawdziwy ból”
- Jakub Gierszał – „Biała odwaga”
- Julian Świeżewski – „Biała odwaga”
- Zdzisław Wardejn – „Cisza nocna”
Najlepsza drugoplanowa rola kobieca
- Trine Dyrholm – „Dziewczyna z igłą”
- Wiktoria Gorodeckaja – „Biała odwaga”
- Małgorzata Hajewska-Krzysztofik – „Rzeczy niezbędne”
- Agata Kulesza – „Simona Kossak”
- Joanna Kulig – „Kobieta z…”
Najlepszy film dokumentalny
- „8 dzień Chamsinu” – reż. Zvika Gregory Portnoy
- „Drzewa milczą” – reż. Agnieszka Zwiefka
- „Gdy powieje harmattan” – reż. Edyta Wróblewska
- „Las” – reż. Lidia Duda
- „Wanda Rutkiewicz. Ostatnia wyprawa” – reż. Eliza Kubarska
Najlepszy montaż
- Agnieszka Glińska – „Biała odwaga”
- Agnieszka Glińska – „Dziewczyna z igłą”
- Jarosław Kamiński – „Kobieta z…”
- Wojtek Włodarski – „Kulej. Dwie strony medalu”
- Ireneusz Grzyb – „Sezony”
- Bartosz Pietras – „Wanda Rutkiewicz. Ostatnia wyprawa”
- Sebastian Mialik – „Wrooklyn Zoo”
Najlepsza scenografia
- Elwira Pluta – „Biała odwaga”
- Marek Warszewski – „Czerwone maki”
- Jagna Dobesz – „Dziewczyna z igłą”
- Marek Zawierucha – „Kobieta z…”
- Agata Adamus – „Simona Kossak”
- Chris Oddy – „Strefa interesów”
Najlepsze kostiumy
- Małgorzata Gwiazdecka, Joanna Pamuła – „Biała odwaga”
- Małgorzata Fudala – „Dziewczyna z igłą”
- Anna Englert – „Kulej. Dwie strony medalu”
- Paulina Sieniarska, Kalina Lach – „Simona Kossak”
- Małgorzata Karpiuk – „Strefa interesów”
Najlepsza charakteryzacja
- Dariusz Krysiak – „Biała odwaga”
- Karolina Kordas – „Czerwone maki”
- Anne Cathrine Sauerberg – „Dziewczyna z igłą”
- Karolina Kordas, Alina Janerka, Wanda Tatucha-Kędzierzawska – „Kleks i wynalazek Filipa Golarza”
- Agnieszka Hodowana – „Kulej. Dwie strony medalu”
- Pola Guźlińska – „Minghun”
- Pola Guźlińska – „Sami swoi. Początek”
Najlepszy filmowy serial fabularny
- „Idź przodem, bracie” – reż. Maciej Pieprzyca
- „Lady Love” – reż. Bartosz Konopka
- „Matki pingwinów” – reż Klara Kochańska – Bajon, Jagoda Szelc
- „Rojst. Millenium” – Jan Holoubek
- „Śleboda” – reż. Michał Gazda
Najlepszy dźwięk
- Michał Fojcik, Tomasz Wieczorek, Leszek Freund – „Biała odwaga”
- Oskar Skriver – „Dziewczyna z igłą”
- Joanna Napieralska, Mikołaj Tyrakowski – „Plan Petera”
- Johnnie Burn, Tarn Willers – „Strefa interesów”
- Bartosz Putkiewicz, Artur Kuczkowski – „Wrooklyn Zoo”
Odkrycie roku
- Gabriela Muskała – Najlepsza reżyseria – „Błazny”
- Frederikke Hoffmeier – Najlepsza muzyka – „Dziewczyna z igłą”
- Kamila Tarabura – Najlepsza reżyseria – „Rzeczy niezbędne”
- Maria Zbąska – Najlepsza reżyseria – „To nie mój film”
- Tomasz Gąssowski – Najlepsza reżyseria – „Wróbel”
Najlepszy film europejski
- „20 dni w Mariupolu”, „20 Days in Mariupol”, reż. Mstyslav Chernov, Ukraina/USA
- „Anatomia upadku”, „Anatomie d’une chute”. reż. Justine Triet, Francja
- „Biedne Istoty”, „Poor things”, reż. Yorgos Lanthimos, USA/Irlandia, Wielka Brytania, Węgry
- „Emilia Perez”, „Emilia Perez”, reż. Jacques Audiard, Francja/Belgia
- „Konklawe”, „Conclave” reż. Edward Berger, Wielka Brytania/ UA
Nagroda publiczności
- „Kulej. Dwie strony medalu” – reżyseria Xawery Żuławski
Galeria:
Orły 2025: stylizacjeCzytaj też:
Filmy i seriale nominowane do Orłów 2025. Podpowiadamy, gdzie je obejrzyszCzytaj też:
Hollywoodzki gwiazdor wziął na siebie długi 900 osób. Skupuje jeCzytaj też:
Grażyna Szapołowska gorzko o byłym mężu w telewizji. „Mam żal”