Orły 2025 rozdane. Wiemy, kto otrzymał „polskie Oscary”

Orły 2025 rozdane. Wiemy, kto otrzymał „polskie Oscary”

Reżyserka Maria Zbąska odebrała nagrodę w kategorii „Odkrycie Roku” za film „To nie mój film”
Reżyserka Maria Zbąska odebrała nagrodę w kategorii „Odkrycie Roku” za film „To nie mój film” Źródło: PAP / Marcin Obara
W Teatrze Polskim w Warszawie z rozmachem celebrowano produkcje filmowe. Ujawniono już, którzy twórcy zostali docenieni.

Nagrody Orły to prestiżowe nagrody filmowe, przyznawane przez Polską Akademię Filmową już od 1999 roku. Często nazywane są „polskimi Oscarami” ze względu na ich znaczenie w branży filmowej – statuetki te są bowiem uznawane za jedno z najważniejszych wyróżnień dla twórców filmowych w naszym kraju. A którzy z nich zostali docenieni w tym roku?

Wyróżnieni na gali Orłów 2025

W poniedziałkowy wieczór 10 marca w Teatrze Polskim w Warszawie odbyła się 27. ceremonia wręczenia Nagród Polskiej Akademii Filmowej. Prowadzącą gali była Grażyna Torbicka, która rozpoczęła wydarzenie od wspomnienia zmarłych w ubiegłym roku osób powiązanych ze światem filmu. Przypomniano m.in. Arkadiusza Tomiaka, Jerzego Stuhra, Elżbietę Zającównę, Stanisława Tyma czy Jadwigę Barańską. Zebrani w Teatrze Polskim gwiazdy pożegnały uczciły pamięć zmarłych owacją na stojąco.

Następnie przyznano statuetki w 20. kategoriach. Trine Dyrholm i Julian Świeżewski zostali uhonorowani za najlepsze role drugoplanowe w – kolejno – „Dziewczynie z igłą” i „Białej odwadze”. Statuetka w kategorii „Odkrycie roku” trafiła do Marii Zbąskiej za „To nie mój film”, a wcześniej nagrodę za montaż wręczono Agnieszce Glińskiej za „Dziewczynę z igłą”. Za muzykę do tego filmu wyróżniono Frederikke Hoffmeier, za kostiumy – Małgorzatę Fudalę, za charakteryzację –Anne Cathrine Sauerberg, za scenografię – Jagnę Dobesz, a za zdjęcia – Michała Dymka.

W kategorii „Najlepszy dźwięk” zwyciężyli z kolei Johnnie Burn i Tarn Willers („Strefa interesów”). Zaskoczeniem okazała się nagroda dla Juliana Świeżewskiego („Biała odwaga”), który pokonał w kategorii „Najlepsza drugoplanowa rola męska” samego... Kierana Culkina („Prawdziwy ból”). Wydarzenie było także okazją do uhonorowania Allana Starskiego, wybitnego scenografa, który otrzymał Orła za osiągnięcia życia.

Orły 2025: Pełna lista nagrodzonych

Najlepszy film

  • „Biała odwaga”, reż. Marcin Koszałka
  • „Dziewczyna z igłą”, reż. Magnus von Horn
  • „Kulej. Dwie strony medalu”, reż. Xawery Żuławski
  • „Strefa interesów”, reż. Jonathan Glazer
  • „To nie mój film”, reż. Maria Zbąska

Najlepsza reżyseria

  • Marcin Koszałka – „Biała odwaga”
  • Magnus von Horn – „Dziewczyna z igłą”
  • Kamila Tarabura – „Rzeczy niezbędne”
  • Jonathan Glazer – „Strefa interesów”
  • Maria Zbąska – „To nie mój film”

Najlepszy scenariusz

  • Marcin Koszałka, Łukasz M. Maciejewski – „Biała odwaga”
  • Magnus von Horn, Line Langebek – „Dziewczyna z igłą”
  • Rafał Lipski, Xawery Żuławski – „Kulej. Dwie strony medalu”
  • Grzegorz Łoszewski – „Minghun”
  • Jesse Eisenberg – „Prawdziwy ból”
  • Jonathan Glazer – „Strefa interesów”

Najlepsza główna rola kobieca

  • Sandra Drzymalska – „Biała odwaga”
  • Sandra Drzymalska – „Simona Kossak”
  • Małgorzata Hajewska – Krzysztofik – „Kobieta z…”
  • Michalina Olszańska – „Kulej. Dwie strony medalu”
  • Vic Carmen Sonne – „Dziewczyna z igłą”

Najlepsza główna rola męska

  • Jacek Borusiński – „Wróbel”
  • Maciej Damięcki – „Cisza nocna”
  • Marcin Dorociński – „Minghun”
  • Filip Pławiak – „Biała odwaga”
  • Tomasz Włosok – „Kulej. Dwie strony medalu”

Najlepsze zdjęcia

  • Marcin Koszałka – „Biała odwaga”
  • Michał Dymek – „Dziewczyna z igłą”
  • Michał Englert – „Kobieta z”
  • Kacper Fertacz – „Minghun”
  • Łukasz Żal – „Strefa interesów”

Najlepsza muzyka

  • Jacek Grudzień – „Biała odwaga”
  • Łukasz Targosz – „Diabeł”
  • Frederikke Hoffmeier – „Dziewczyna z igłą”
  • Zespół KSU, Eugeniusz „Siczka” Olejarczyk – „Idź pod prąd”
  • Mikołaj Trzaska – „Koński ogon”
  • Jan Komar, Mikołaj Majkusiak, Bartłomiej Tyciński – „Kulej. Dwie strony medalu”
  • Bartosz Chajdecki – „Simona Kossak”
  • Anja Garbarek – „To nie mój film”
  • Tomasz Gąssowski – „Wróbel”

Najlepsza drugoplanowa rola męska

  • Andrzej Chyra – „Kulej. Dwie strony medalu”
  • Kieran Culkin – „Prawdziwy ból”
  • Jakub Gierszał – „Biała odwaga”
  • Julian Świeżewski – „Biała odwaga”
  • Zdzisław Wardejn – „Cisza nocna”

Najlepsza drugoplanowa rola kobieca

  • Trine Dyrholm – „Dziewczyna z igłą”
  • Wiktoria Gorodeckaja – „Biała odwaga”
  • Małgorzata Hajewska-Krzysztofik – „Rzeczy niezbędne”
  • Agata Kulesza – „Simona Kossak”
  • Joanna Kulig – „Kobieta z…”

Najlepszy film dokumentalny

  • „8 dzień Chamsinu” – reż. Zvika Gregory Portnoy
  • „Drzewa milczą” – reż. Agnieszka Zwiefka
  • „Gdy powieje harmattan” – reż. Edyta Wróblewska
  • „Las” – reż. Lidia Duda
  • „Wanda Rutkiewicz. Ostatnia wyprawa” – reż. Eliza Kubarska

Najlepszy montaż

  • Agnieszka Glińska – „Biała odwaga”
  • Agnieszka Glińska – „Dziewczyna z igłą”
  • Jarosław Kamiński – „Kobieta z…”
  • Wojtek Włodarski – „Kulej. Dwie strony medalu”
  • Ireneusz Grzyb – „Sezony”
  • Bartosz Pietras – „Wanda Rutkiewicz. Ostatnia wyprawa”
  • Sebastian Mialik – „Wrooklyn Zoo”

Najlepsza scenografia

  • Elwira Pluta – „Biała odwaga”
  • Marek Warszewski – „Czerwone maki”
  • Jagna Dobesz – „Dziewczyna z igłą”
  • Marek Zawierucha – „Kobieta z…”
  • Agata Adamus – „Simona Kossak”
  • Chris Oddy – „Strefa interesów”

Najlepsze kostiumy

  • Małgorzata Gwiazdecka, Joanna Pamuła – „Biała odwaga”
  • Małgorzata Fudala – „Dziewczyna z igłą”
  • Anna Englert – „Kulej. Dwie strony medalu”
  • Paulina Sieniarska, Kalina Lach – „Simona Kossak”
  • Małgorzata Karpiuk – „Strefa interesów”

Najlepsza charakteryzacja

  • Dariusz Krysiak – „Biała odwaga”
  • Karolina Kordas – „Czerwone maki”
  • Anne Cathrine Sauerberg – „Dziewczyna z igłą”
  • Karolina Kordas, Alina Janerka, Wanda Tatucha-Kędzierzawska – „Kleks i wynalazek Filipa Golarza”
  • Agnieszka Hodowana – „Kulej. Dwie strony medalu”
  • Pola Guźlińska – „Minghun”
  • Pola Guźlińska – „Sami swoi. Początek”

Najlepszy filmowy serial fabularny

  • „Idź przodem, bracie” – reż. Maciej Pieprzyca
  • „Lady Love” – reż. Bartosz Konopka
  • „Matki pingwinów” – reż Klara Kochańska – Bajon, Jagoda Szelc
  • „Rojst. Millenium” – Jan Holoubek
  • „Śleboda” – reż. Michał Gazda

Najlepszy dźwięk

  • Michał Fojcik, Tomasz Wieczorek, Leszek Freund – „Biała odwaga”
  • Oskar Skriver – „Dziewczyna z igłą”
  • Joanna Napieralska, Mikołaj Tyrakowski – „Plan Petera”
  • Johnnie Burn, Tarn Willers – „Strefa interesów”
  • Bartosz Putkiewicz, Artur Kuczkowski – „Wrooklyn Zoo”

Odkrycie roku

  • Gabriela Muskała – Najlepsza reżyseria – „Błazny”
  • Frederikke Hoffmeier – Najlepsza muzyka – „Dziewczyna z igłą”
  • Kamila Tarabura – Najlepsza reżyseria – „Rzeczy niezbędne”
  • Maria Zbąska – Najlepsza reżyseria – „To nie mój film”
  • Tomasz Gąssowski – Najlepsza reżyseria – „Wróbel”

Najlepszy film europejski

  • „20 dni w Mariupolu”, „20 Days in Mariupol”, reż. Mstyslav Chernov, Ukraina/USA
  • „Anatomia upadku”, „Anatomie d’une chute”. reż. Justine Triet, Francja
  • „Biedne Istoty”, „Poor things”, reż. Yorgos Lanthimos, USA/Irlandia, Wielka Brytania, Węgry
  • „Emilia Perez”, „Emilia Perez”, reż. Jacques Audiard, Francja/Belgia
  • „Konklawe”, „Conclave” reż. Edward Berger, Wielka Brytania/ UA

Nagroda publiczności

  • „Kulej. Dwie strony medalu” – reżyseria Xawery Żuławski

Galeria:
Orły 2025: stylizacje
Czytaj też:
Filmy i seriale nominowane do Orłów 2025. Podpowiadamy, gdzie je obejrzysz
Czytaj też:
Hollywoodzki gwiazdor wziął na siebie długi 900 osób. Skupuje je
Czytaj też:
Grażyna Szapołowska gorzko o byłym mężu w telewizji. „Mam żal”

Źródło: WPROST.pl